Τρίτη 21 Ιουνίου 2016

Μία συνέντευξη με τη Ζανέτα Κουτσάκη


Μιλήσαμε με την όμορφη Ζανέτα Κουτσάκη για τα βιβλία της και όλα τα ωραία που ετοιμάζει!

Μόλις τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχεις κυκλοφορήσει τρία βιβλία, δεν ξεκίνησες όμως τώρα τελευταία, γράφεις από πολύ μικρή ηλικία. Τι είναι για σένα η γραφή και από πού αντλείς την έμπνευση σου συνήθως;

Η αλήθεια είναι ότι θυμάμαι τον εαυτό μου να γράφει σχεδόν από πάντα. Οι πρώτες μου αναμνήσεις πάνω στην γραφή κειμένων είναι σαν μαθήτρια, σε πολύ μικρή τάξη του δημοτικού. Στην έκτη απέκτησα και το πρώτο μου λογοτεχνικό βραβείο. Η γραφή είναι για μένα τρόπος ζωής, τρόπος έκφρασης του εσωτερικού μας κόσμου και όχι μόνο. Δεν μπορώ να πω ότι αντλώ την έμπνευσή μου από κάπου συγκεκριμένα, είναι απλά ώρες και στιγμές που μια ιδέα γεννιέται. Δεν πρόκειται να βρω ηρεμία αν δεν την δω αποτυπωμένη σε χαρτί.

Όντας μανούλα, σίγουρα με απαιτητική καθημερινότητα, πώς προλαβαίνεις να βρίσκεις τον χρόνο για να γράφεις;

Θα σου πω αυτό που λέω σε όλους όσους με ρωτούν κάτι παρόμοιο. Χρόνο έχουμε πάντα για να προλάβουμε τα πάντα! Το αν δεν κάνουμε σωστό καταμερισμό του χρόνου μας βάζοντας τις προτεραιότητες μας σε τάξη, είναι ένα άλλο θέμα.


Το βιβλίο σου «Θυμάμαι τα πάντα» αναφέρεται στη γερμανική κατοχή, την ξενιτιά, τον εμφύλιο πόλεμο και τη χούντα. Χρειάστηκε να κάνεις έρευνα προκειμένου να μπορέσεις να το γράψεις και πόσο δύσκολο ήταν να γράφεις για μια διαφορετική χρονική περίοδο;

 Διάβασα βιβλία, παρακολούθησα ντοκιμαντέρ και άνοιξα εγκυκλοπαίδειες. Όλα αυτά όμως για να μπορέσω να αντλήσω πληροφορίες, οι οποίες δεν αναφέρονται πουθενά μέσα στο μυθιστόρημα. Έπρεπε όμως να είμαι γνώστης των ιστορικών γεγονότων. Παρόλα αυτά, για την πλοκή και την εξέλιξη του βιβλίου, χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά πληροφορίες, τις οποίες πήρα από ανθρώπους που έζησαν εκείνη την εποχή. Δεν δεν με ενδιέφερε να αναμασήσω ιστορικά γεγονότα, ήθελα να δείξω μονάχα πώς οι δικοί μου ήρωες βίωσαν την εποχή εκείνη. Το να γράψεις για μια διαφορετική χρονική περίοδο, είναι αρκετά εύκολο όταν είσαι πρόθυμος να ταξιδέψεις σε αυτήν, ζώντας στην ουσία τις μαρτυρίες και τα βιώματα των όσων σου περιγράφουν την ίδια τους την ζωή.

Με τους ήρωες σου ταυτίζεσαι;

Υπάρχει πάντα κάποιος ήρωας σε κάθε βιβλίο ο οποίος θα καταφέρει να με κάνει να ταυτιστώ μαζί του. Αυτό όμως μου συμβαίνει ακόμη και σαν αναγνώστρια. Όσων αφορά του ήρωές μου πάντως, προσπαθώ να είμαι αντικειμενική και δίκαιη απέναντί τους. Αν ταυτιζόμουν με κάποιον περισσότερο από ότι πρέπει, θα πίστευα ότι αδικούσα τους υπόλοιπους!

Σε κάθε βιβλίο που γράφεις γνωρίζεις από την αρχή ποιο θα είναι το τέλος ή το επιλέγεις στην πορεία καθώς η ιστορία σου εξελίσσεται στο χαρτί;

Τα πάντα συμβαίνουν στην πορεία. Όχι απλά το τέλος, αλλά και ολόκληρη η πλοκή ή η θεματολογία του βιβλίου που γράφω έχει αλλάξει ανάλογα με την διάθεσή μου ή μία ιδέα που απλά έτυχε να μου καρφωθεί στο μυαλό κατά την διάρκεια της γραφής ενός έργου. Γενικά πάνω στην γραφή δεν συνηθίζω να κάνω πλάνα και σκελετούς. Η φαντασία έχει πολύ περισσότερα να σου προσφέρει όταν την αφήσεις ελεύθερη.

Ετοιμάζεις κάτι καινούργιο αυτή την περίοδο;

Όποιος έχει το μικρόβιο της συγγραφής, πάντα κάτι σχετικό ετοιμάζει! Αυτό μπορεί να είναι γραπτά, συγκέντρωση πληροφοριών ή απλές σκέψεις. Η αλήθεια είναι ότι κάτι έχω ξεκινήσει κι εγώ, όμως είναι πολύ νωρίς ακόμη για να το αναλύσουμε. Θα χαρώ να το μοιραστώ μαζί σας μόλις το νιώσω να ωριμάζει!