Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

Ελισάβετ Ιακωβίδου - Μια συγγραφέας που μας ταξιδεύει σε άλλες εποχές



Το πιο πρόσφατο βιβλίο σας έχει τον τίτλο «Χρυσή Λάσπη» και πρωταγωνίστρια του είναι μια τσιγγάνα. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτό, πού εκτυλίσσεται το βιβλίο και τι μας διηγείται;

Η “Χρυσή Λάσπη” ταξιδεύει ανά τον κόσμο με τους ήρωες της μέσα από το τσίρκο Ρόμα.
Ξεκινώντας από τον Ελλαδικό χώρο, περνώντας μέσα από τα Βαλκάνια και τις Παραδουνάβιες χώρες, τη χώρα των Ρως και τερματίζοντας στην Κωνσταντινούπολη των αυτοκρατόρων του Βυζαντίου. Χρονολογικά κινείται από 10ο μέχρι 13ο αι.μΧ. Ήρωες είναι σχεδόν όλοι τσιγγάνοι μαζί με την πρωταγωνίστρια που μοιράζονται γλυκές και πικρές εμπειρίες μέσα από το ταξίδι τους αυτό κουβαλώντας παράλληλα στους ώμους τους και μέσα στα κάρα τους παράδοση και πολιτισμό. Μέσα από τη ζωή τους αυτή κι ιδιαίτερα της τσιγγανοπούλας Καρμελίτα  απεικονίζονται αισθητά οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες στην εποχή του Βυζαντίου που διαμορφώνουν την υπόσταση τους μέσα σε ένα πολιπολιτισμικό περιβάλλον. Η χρυσή λάσπη συμβολίζει το χώμα που μεγαλώνουν οι τσιγγάνοι γενικότερα, ζωή και βούρκος μαζί αλλά και παιγνίδι στα χέρια των παιδιών τους όταν χρυσίζει κάτω από τις ακτίνες του ήλιου. Η χρυσή λάσπη παράλληλα συμβολίζει τα όνειρα που δεν καταφέρνουν οι περισσότεροι από αυτούς να εκπληρώσουν και κατ’ επέκταση όλοι εμείς. Άλλοι δηλαδή καταφέρνουν να ξεφύγουν να ξεφύγουν από τη λάσπη διακρίνωντας τη λάμψη της όπως η ηρωίδα Καρμελίτα κι άλλοι παραμένουν εκεί και  και βυθίζονται μέσα στο βούρκο. Η λάσπη  συμβολίζει γενικότερα τη γέννηση, τη δημιουργία και το θάνατο.
 
Το προηγούμενο βιβλίο σας, με τον τίτλο «Άγραφο Δίκαιο» αφορά μια ιστορία που εξελίσσεται την εποχή της Τουρκοκρατίας. Πόσο δύσκολο ήταν να τοποθετήσετε τους ήρωες σας σε μια άλλη χρονική περίοδο, και μάλιστα τόσο σημαντική ιστορικά; Και πόσο καιρό σας πήρε για να κάνετε την απαραίτητη έρευνα;

 
Τοποθέτησα τους ήρωες μου σε εκείνη τη χρονική ιστορική στιγμή βασιζόμενη πρώτα στην ιστορική και λαογραφική έρευνα που έκανα και μετά στο ένστικτο και στην άμεση μου ταύτιση με τους ήρωες του βιβλίου. 
Μου βγήκε μάλλον αβίαστα γιατί ένοιωθα ότι πρωταγωνιστούσα εγώ η ίδια στα γεγονόταν και ζούσα καταστάσεις. Πέρα από το γεγονός ότι γνώριζα την περιοχή από το 2000 χωρίς να είναι τόπος καταγωγής μου. 
Οπότε όλες αυτές οι εμπειρίες λειτούργησαν με ένα μαγικό τρόπο στη διαμόρφωση αυτού του μυθιστορήματος. Η έρευνα μου πήρε περίπου δύο χρόνια αλλά όπως σας είπα είχα πλέον εισχωρήσει στον κόσμο τους διαβιώνοντας στο δικό τους τόπο.

 
Οι χαρακτήρες σας, αν και φαινομενικά τόσο διαφορετικοί, έχουν κοινά στοιχεία με εσάς; Από πού εμπνέεστε για να τους δημιουργήσετε;

Οι περισσότεροι ήρωες είναι κυρίως εγώ. Λίγο ως πολύ, αυτό που έχω σαν παρακαταθήκη ή θα αποτελούσε ένα σεβαστό μου πόθο.  Εμπνέομαι κυρίως από προσωπικά μου βιώματα ή ανθρώπων που έχουν περάσει από τη ζωή μου για κάποιο άγνωστο, από γεγονότα, από παρορμήσεις της στιγμής, από την ιστορία και την παράδοση προσπαθώντας να προσδώσω στο βιβλίο μου ένα λόγο ύπαρξης  στα χέρια του αναγνώστη.  
Μπαίνω μέσα στο πετσί του ρόλου μου σαν ηθοποιός  προσπαθώντας να εισχωρήσω μέσα στα γεγονότα όχι σαν παρατηρητής αλλά σαν ζωντανός ήρωας. 
 
Αν έπρεπε να ξεχωρίσετε κάποιο από τα βιβλία που έχετε εκδώσει ως τώρα ποιο θα ήταν αυτό και γιατί;

Το κάθε ένα από τα βιβλία μου έχουν κάτι διαφορετικό. Είναι όλα παιδιά μου κι αδυνατώ πολλές φορές να τα ξεχωρίσω. Όλα έχουν τη δική τους αξία, το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους. Άλλο λιγότερο κι άλλο περισσότερο. Για παράδειγμα το “Άγραφο Δίκιο” το έγραψα γιατί αγάπησα τον τόπο κι άρχισα να ψάχνω την ιστορία και την παράδοση, τη “Χρυσή Λάσπη” γιατί με άγγιξε το θέμα του ρατσισμού και των κοινωνικών διακρίσεων, την “Ανόθευτη Αγκαλιά” γιατί έζησα χρόνια σε μια άλλη πατρίδα διαφορετική από τη δική μας κι ήθελα να επισημάνω τις διαφορές. 
Ένα άλλο ανέκδοτο βιβλίο που έχει επίσης βραβευτεί το έγραψα επηρεαζόμενη από γεγονότα στην οικογένεια του πατέρα μου που ήταν Κωνσταντινοπολίτης κλπ. 
 
Ετοιμάζετε κάτι νέο αυτή την περίοδο;

Πάλι κάτι ετοιμάζω που μου αρέσει επίσης πολύ κι όταν χώνομαι στην ιστορία αυτή επηρεάζομαι βαθιά και με ακολουθεί κι όταν δε γράφω.  Δυστυχώς όμως δεν έχω πολύ χρόνο να συγκεντρωθώ αποκλειστικά σε αυτό.  Είμαι κάπως μοιρασμένη  σε πολλά και διάφορα  που ετοιμάζω για να συμμετέχω και  να κάνω τη ζωή μου πιο ενδιαφέρουσα και όμορφη. Δεν είμαι αποκλειστικά και μόνο γραφιάς απομονωμένος αλλά ένας δραστήριος άνθρωπος που τα θέλει όλα.  Δεν γνωρίζω αν αυτά τελικά είναι στοιχεία ενός εργάτη συγγραφέα. Άλλωστε δε θέλω να ανήκω σε καμιά κατηγορία προτιμώ ελεύθερη να χαίρομαι κάθε στιγμή της ζωής μου. Σίγουρα όμως νοιώθω ότι ο χρόνος μου είναι πάντα λίγος...

Πιστεύετε πως η εποχή στην οποία ζούμε και οι τόσο έντονες κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν τη γραφή και τις ιδέες σας;

 
Βαθειά και άμεσα!  
 Άλλωστε τι σκεπτόμενο άτομο θα ήμουνα, τι συγγραφέας αν δεν ακολουθούσα τα γεγονότα της εποχής μου εφόσον άπτονται της ζωής μου κι όχι μόνο αλλά την καθορίζουν!  
Άλλο η φαντασία κι άλλο η πραγματικότητα. 
Η πραγματικότητα είναι αυτή που στην ουσία πυροδοτεί τη φαντασία. Οι ανάγκες γεννούν ανάγκες αλλά κι επινοήσεις της στιγμής που θα σε απαλλάξουν από το βάρος της πραγματικότητας αλλά παράλληλα θα σου βγάλουν κι ένα έλλο κομμάτι που θα αντιστέκεται σε μια δυσάρεστη πραγματικότητα. 
Άλλωστε αυτή είναι η τέχνη του συγγραφέα…
Να βρίσκεται στην εποχή του και να μπορεί να ταξιδεύει ταυτόχρονα και σε άλλες εποχές, μέσα από τη γνώση και τη φαντασία, μέσα από παραβολές, παρομοιώσεις, παραλληλισμούς, παλινδρομήσεις και  γεγονότα απτά ή μη!
 
 


Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τον χρόνο σας!

Κι εγώ σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευκαιρία να πω δυο λόγια παραπάνω και να επικοινωνήσω με τους αναγνώστες σας.